Rask rytter med raust resymé

Det foregår hektisk møteaktivitet for tiden. Generalforsamlinger i diverse interkommunale selskap, organisasjoner, foreninger og selskaper. Å henge med i stroppen mens hjernen fungerer som en gigantisk svamp ikke dimensjonert på stråhals. Sånn føles det, stappe informasjonen inn, haste videre til neste sak i neste møte. Jeg begynner å få tak på det:

Mandag 16. april. Første stopp rådhuset i gruppemøtet til Skedsmo Høyre. Halve månedens saksbunke ble gjennomgått, før turen gikk videre til Skedsmokorset og samfunnhuset. En debatterende generalforsamling forsøkte å samle nok tråder til å tydeliggjøre konsekvensen av lovendringen som trer i kraft 31.12.2012. Da finnes ikke organisasjonsformen BA lenger, og styret anbefalte dermed å omorganisere til SA. En noe forvirret generalforsamling formante styret til og på nytt redegjøre for de alternative forkastede organisasjonsformene. På den måten vil beslutningen kanskje virke litt klarere og mer entydig, når samtlige fordeler og ulemper fremlegges generalforsamlingen. Jomensann, som fulltidsarbeidende alenemor for tre små var det dags å forlate møtelokalet da klokken bikket 2230. Demokratiet forsatte videre på sin ferd, mens min ferd gikk i loppekassa.

Onsdag 18. april. Formannskap, etterfulgt av opplæring i kommuneplanlegging. Fruktbart møte og gode diskusjoner i formannskapet. Opplæring i kommuneplanlegging var strålende, takk til Skedsmo kommune for regi på gjennomgangen! Et hjertesukk fra en noe begrepsforvirret dame: snikinnføring av politiske argumenter for valg av strategi og planer kan hende er for viderekomne , eller rett og slett ikke plass til i et fora fullspekket av kompetansehevende informasjon…

Torsdag 19. april. Nede i Høyres kjeller hadde det samlet seg en kjekk flokk høyrepolitikere og medlemmer for å lytte til konsekvenser av befolkningsvekst, samferdselproblematikk og (eller på mangelende) utvikling av infrastruktur. Gode, samlende innlegg både fra Terje Kjos Johansen (markedsjef annonser Romerikes Blad) og Fylkesordfører Nils Aage Jegstad. Hovedtrenden er befolkningsvekst som hverken infrastruktur eller boligmarkedet i berørte kommuner er dimensjonert for å ta i mot, for ikke å snakke om hvordan man kan styre bevegelser i folkemassene. Og for all del, det skal da finansieres også…

Lørdag 21. april: lørdagskaffe i Høyre Kjelleren med alle barna. Sosial mingling blant høyrevenner og referat fra Kjartan Berland om ukas politiske hendelser. Lørdagens snakkis var næringspolitikk, utvikling av kommunen, og så datt jeg litt ut fordi barna kan jo selvsagt være et forstyrrende elment. I det minste når jeg inntar hatten for mammarollen, jeg skal ha for å forsøke å lage øyne i nakken..

Onsdag 25. april: formannskap. En koselig debatt rundt frivilighet, sykehjemsplasser og alternative krefter som absolutt ikke må være av privat karakter! Hvertfall i følge posisjonen. Privat-allergi er ingen medisinsk dose og følgelig finnes ingen kur annet enn hardnakket tro på at det nytter å overbevise gjengen med skylappene på. Makan til tøysekopper, troen på at Norge går rundt kun med offentlige tiltak som uthuler private bukselommer, ref. Arbeiderpartiets forslag om å bompengefinansiering av t-bane til Lillestrøm og Kjeller. Jaja, I rest my case….

Haste videre, samme møterom, samme mennesker, annet møte. Generalforsamling i Skedsmo parkering. Grei, kortfattet informasjon om historikk og formål, rask saksgang på en slik måte bare en profesjonell generalforsamling kan håndtere, noe debatt rundt godtgjørelser, jeg aner innkalling til ekstraordinær generalforsamling. Ved godt mot, bretter opp armene, svir innom jobb og leverer et skikkelig skippertak, beinfly og hente barna, lage middag, kle dem opp i diskoklær, logistikkrunde, hjem. Sige ned i sofaen? Neida, akutt frafall i generalforsamlingen Høyres Hus AS etter at jeg har lagt to-åringen. Det var et effektiv møte! Klabbet og klart!

Jeg sniker meg til en liten husmorferie, siger ned i et mykt kinosete, tillater meg å glemme hverdagen, kjas og mas for et par timer. Så sitter jeg her nå, klarer liksom ikke la vær å bry meg, undersøke, vite, lære, snuse, smake, kjenne på, føle og begeistre meg over livet – her og nå – finnes ikke noe bedre!

Legg igjen en kommentar